Zijn dadels gezond en hoeveel dadels kan je per dag eten? Wij zochten het uit.

Zijn dadels gezond en hoeveel per dagBen je op zoek naar een gezond en toegankelijk product om als tussendoortje te eten? Denk dan eens aan dadels! Gezond, vol met vezels én ook nog eens lekker! In dit artikel bespreken we wat dadels precies zijn en waar ze vandaan komen, waarom ze gezond zijn, de voedingswaarde, hoeveel dadels je per dag kan eten, bewaaradviezen, recepten en meer.

 


Wat zijn dadels?

Dadels zijn niet zomaar vruchten, maar spannende palmboombessen (Phoenix dactylifera, afkomstig van de dadelpalm). Ze zijn zowel vers als gedroogd verkrijgbaar en daarin zit een significant smaakverschil. Dadels zijn namelijk het lekkerste wanneer deze nog zacht zijn en wat ‘sappiger’ smaken. De lekkerste dadels zijn volgens vele dan ook verse dadels, ook wel terug te vinden als ‘Medjoul’ dadels. Ten slotte zijn ze ook nog gekonfijt beschikbaar, maar hierdoor worden de dadels wel minder gezond, aangezien er relatief veel suikers in te vinden zijn.

Banner

Dadelsoorten

Wist je dat dadels uit meer dan 400 soorten bestaat? De meest bekende dadelsoort, die je vrijwel altijd ook in de supermarkt vindt, is de ‘Medjoul’ dadel. Je herkent deze dadel aan zijn zoetheid, vezelachtige structuur en grootte. Ze worden met name geteeld in landen als Marokko, Israël en Zuid-Afrika, maar ook landen als de Verenigde Staten, Iran en Jordanië. Andere bekende dadelsoorten zijn:

  • Ajwa
  • Barhi
  • Sukari
  • Halawi
  • Khudri
  • Deglet Noor

Dadelsoorten

Bron foto: Thoughts & Notes 

Waarom zijn dadels gezond?

De belangrijkste vraag die wij voor je willen beantwoorden is natuurlijk de vraag waarom dadels gezond zijn. Hieronder hebben we de belangrijkste gezonde voordelen voor je uiteengezet, met als uitgangspunt verse dadels:

  • Dadels bevatten veel vezels (8 gram per 100 gram).
  • Ze zijn een zeer rijke bron aan mineralen zoals fosfor en ijzer.
  • De dadel is een gemiddelde bron van vitamine A;  goede anti-oxidanten die bijdragen aan de gezondheid van je huid en het goed werken van je gezichtsvermogen.
  • Het ijzer in deze palmboombes zorgt ervoor dat de rode bloedcellen in je bloed beter zuurstof kunnen opnemen.
  • De kalium draagt bij aan het beheersen van de bloeddruk en de hartslag, een altijd welkome bescherming.
  • Dadels bevatten nog veel meer mineralen, zoals calcium, magnesium en koper. Deze zijn belangrijk voor de kracht van de tanden, botten en rode bloedcellen.

Dadels kopenDadel energy bar kopen

Voedingswaarde van dadels

Om meer inzicht te krijgen in de voedingswaarde van dadels, vind je hieronder het voedingstabel. Hierin zie onder andere hoeveel calorieën (kcal), koolhydraten, eiwitten en vetten er in dadels zitten.

SoortPer 100 g
Energie281 kcal
Vet0,4 g
Koolhydraten75 g
waarvan suikers63 g
Eiwitten2,5 g
Vezels8 g
Zout0 g

> Dadels calorieën

Dadels bevatten gemiddeld 281 calorieën per 100 gram.  Dat lijkt veel, maar een gemiddelde verpakking bevat 200-250 gram dadels. Een gemiddelde dadel met pit weegt een kleine 10 gram, wat betekent dat 1 dadel gemiddeld 28 calorieën bevat.

> Dadels koolhydraten en suikers

Dadels bevatten gemiddeld 75 gram koolhydraten per 100 gram, waarvan 63 gram bestaat uit suikers. 1 dadel staat gelijk aan ongeveer 7,5 gram koolhydraten, waarvan 6,3 gram suiker. De zoetheid van dadels is te wijten aan natuurlijke fruitsuikers (fructose).

> Dadels vitamines

Dadels hebben een indrukwekkend voedingsprofiel en bevatten ook de nodige vitamines en mineralen.

Vitamine A: 10 IU
Vitamine C: 0,4 mg
Calcium: 39 mg
IJzer: 1 mg
Vitamine B6: 0,2 mg
Magnesium: 43 mg

Als je geïnteresseerd bent in meer zoetigheid, maar toch een gezonde en bewuste afweging wilt maken, vind je hier ook de voedingswaarde van gekonfijte dadels.

Hoeveel dadels per dag eten?

Dadels zijn een gezonde snack en ideaal als tussendoortje, maar hoeveel dadels mag ik per dag eten? Hoeveel je maar wilt natuurlijk. Dadels bevatten enorm veel voedingsvezels, waardoor je voor een langere periode vol zit en verzadigd voelt. Hierdoor zijn dadels ook geschikt wanneer je probeert af te vallen. Een goede richtlijn is om 4-6 dadels per dag te eten.

Als je diabetes hebt, dan is het verstandig om minder dan 4-6 dadels per dag te eten vanwege de koolhydraten en het stijgen van je bloedsuikerspiegel. Eet in het geval van diabetes ook niet meer dan 1-2 dadels tegelijkertijd. Heb je geen diabetes of probeer je niet af te vallen, dan kan je gerust meer dan 6 dadels per dag eten. Echter is het niet gebruikelijk om dadels in dusdanig grote hoeveelheden te eten.

Dadels eten, wanneer?

Als je op zoek bent naar een goed tussendoortje, kies dan voor dadels. Gezond zijn ze zeker en daarnaast ook nog eens op een goede manier zoet. Perfect als vervanger voor snoep dus. Een dadel zit vol met fructose en dextrose, dus kun je ze ook inzetten om je energiepeil binnen no-time weer wat omhoog te krikken, bijvoorbeeld vlak voor een wedstrijd of voordat je van bil zou willen gaan 😉 Dadels schijnen namelijk ook een ‘afrodisiacum’ te zijn, oftewel geslachtsdrift stimulerend.

Hoe kan ik dadels het beste bewaren?

Verse dadels kun je ongeveer twee dagen bewaren als je ze in een luchtdichte verpakking bewaart. Gedroogde dadels zijn wel maandenlang houdbaar, maar worden steeds minder lekker. Dit zul je ook eerder tegenkomen wanneer je gedroogde dadels in de supermarkt koopt.

> Kort bewaren (minder dan een maand)

Als je dadels voor een korte periode wilt behouden, kan je ze gewoon op kamertemperatuur bewaren. Bewaar de dadels op een koele en droge plek, zoals een voorraadkast of keukenkastje.

> Lang bewaren

Wil je dadels voor een langere periode goed houden, dan kan je ze het beste in de koelkast bewaren. Zeker op de warmere dagen doe je er goed aan om de dadels in de koelkast te bewaren.

> Erg lang bewaren: invriezen

Wil je dadels voor een hele lange periode goed houden, dan kan je ze gewoon invriezen. Dadels zijn in tegenstelling tot heel veel andere fruitsoorten uitermate geschikt om in te vriezen. Dit komt vanwege hoeveelheid suikers in dadels. Als je de verpakking nog niet hebt geopend, kan je de dadels direct in de vriezer stoppen. Mocht je de verpakking al geopend hebben, zorg dan dat de dadels goed zijn afgesloten.

Gezonde recepten met dadels

Als je een artikel leest over hoe gezond en lekker dadels wel niet zijn, dan is het natuurlijk ook handig om te weten op welke manier je ze kan integreren in een maaltijd of als tussendoortje. Hieronder vind je een heerlijk lijstje recepten met dadels die zorgvuldig zijn uitgekozen op basis van eenvoud en heerlijkheid:

Waar dadels kopen?

Behalve het lezen over waarom dadels gezond zijn, wil je nu waarschijnlijk ook graag dadels bestellen. Dadels kan je gewoon kopen bij jouw lokale supermarkt, zoals de AH, Jumbo, Lidle, Aldi en Dirk. Echter valt de authentieke smaak van de dadels in de supermarkt volgens velen tegen. Je kunt ze natuurlijk ook gewoon bij ons bestellen. Dat zouden wij in ieder geval erg waarderen nadat je dit artikel hebt gelezen 🙂

Handige bronnen

Voor 22:00 uur besteld = morgen in huis.

38
Yes
None
1
1000000
Naam...
/voeding/voedingswaren/zijn-dadels-gezond-en-hoeveel-dadels-kan-je-per-dag-eten/
Thumbnail
Pure dadels
6,90
Pure dadels Image

Pure dadels, 500 gram.

Rocket fuel bar met dadels
13,90
Rocket fuel bar met dadels Image

Rocket fuel bar met dadels, 12 repen.

Pure dadels Image
Pure dadels
Pure dadels, 500 gram.
6,90
Rocket fuel bar met dadels Image
Rocket fuel bar met dadels
Rocket fuel bar met dadels, 12 repen.
13,90

Dit vind je ook interessant