Zijn eiwitshakes (proteïne shakes) gezond of slecht? De voor- en nadelen

Zijn eiwitshakes gezond of slechtSteeds meer mensen proberen de welbekende eiwitshakes (proteïne shakes) uit als een manier om gewicht te verliezen, spieren op te bouwen of juist de sportprestatie te verbeteren. Social media zit vol met promoties door influencers. Zo wordt er gepromoot dat de eiwitshakes bijvoorbeeld goed smaken en beloven je te helpen met je doelen te behalen. Maar is dat ook echt zo? In dit artikel gaan we het hebben over wat eiwitshakes nou eigenlijk zijn. Wat zijn de gezondheidsvoordelen van eiwitshakes en kunnen eiwitshakes ook slecht voor je zijn?


Wat zijn eiwitshakes?

Eiwitten, oftewel proteïnen, zijn één van de belangrijke bouwstenen die ons lichaam nodig heeft om gezond te blijven en goed te kunnen functioneren. Ons lichaam kan een deel zelf aanmaken en een deel moeten we binnenkrijgen via voeding. Eiwitten zorgen met name voor spierherstel, spieropbouw en helpt het lichaam om op gewicht te blijven.

Eiwitshakes worden door sporters vaak gebruikt om snel een flinke dosis eiwitten binnen te krijgen, voornamelijk voor spierherstel. De eiwitshakes zijn zowel online als in de winkel te vinden. Er is tegenwoordig een enorm aanbod in smaken en  de protein shakes zijn te verkrijgen in poedervorm of juist in kant-en-klare verpakkingen. Het is belangrijk om het etiket goed te lezen, zodat je weet hoeveel en wat voor eiwitten je inneemt.

Banner B&F special

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van eiwitshakes?

Eiwitshakes kunnen een goed alternatief zijn voor degenen die na het sporten niet veel tijd meer hebben om een gezonde maaltijd te maken. Tijdwinst dus! Naast dat het gemakkelijk is, zijn er nog een aantal voordelen die de proteïne shakes met zich mee brengen, namelijk:

Spierherstel

Het zorgt ervoor dat de spieren zich beter kunnen herstellen na inspanning. Een goed spierherstel is erg belangrijk als je veel sport. Zo voorkom je dat je je spieren overbelast of beschadigt. Dit betekent dus minder kans op blessures.

Instandhouding spieren

Het zorgt voor de instandhouding van spieren. Je spieren bestaan namelijk uit eiwitten, deze zijn continu nodig om je spieren goed te houden.

Spieropbouw

Het zorgt voor spieropbouw. De eiwitshakes werken het beste na een intensieve workout. Zo vul je namelijk je tekorten aan en help je je lichaam de bouwstenen op te vullen.

Afvallen

Het helpt je op de juiste manier af te vallen. Spieren breken sneller af dan vet. Val je te snel af of eet je te weinig, dan is het vaak spier dat als eerste afbreekt. Je verliest dus wel gewicht, maar niet op de juiste manier. Door met eiwitshakes je eiwitgehalte op peil te houden zorg je ervoor dat je spieren minder snel af zullen breken en je lichaam dus eerder vetmassa verliest. Het helpt ook met afvallen omdat eiwitten het hongergevoel onder controle houdt, waardoor je je voedselinname beter kan reguleren.

Voordelen eiwitshakes Nadelen van eiwitshakes

Kunnen eiwitshakes ook slecht voor je zijn? Wat zijn de nadelen?

Helaas brengen de eiwitshakes een aantal nadelen met zich mee. Proteïne shakes bevatten ten eerste wel gewoon calorieën, je kan ze dus niet onbeperkt blijven drinken. Daarnaast moet je goed opletten hoeveel eiwitten je inneemt. Eiwitten die je lichaam niet nodig heeft worden afgebroken in de lever. Te veel eiwitten zorgen ervoor dat de lever niet alles in een keer af kan breken wat uiteindelijk schade aan de lever veroorzaakt. Eiwitten die niet worden gebruikt voor spieren, niet worden verbrand en niet worden afgebroken door de lever, worden opgeslagen door je lichaam door het om te zetten in vet. Hierdoor neemt je vetmassa toe en zorgt voor ongewenste gewichtstoename.

Het heeft geen zin om eiwitshakes te gebruiken als je al voldoende eiwitten binnenkrijgt via voeding. Krijg je niet voldoende eiwitten binnen via je voeding, lees dan hier hoeveel eiwitshakes je per dag nodig hebt.

Vaak wordt er geadviseerd om als intensieve sporter niet meer dan twee gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht op een dag binnen te krijgen. Bij sportscholen zit de geadviseerde waarde vaak tussen de 1,2 tot 1,7 gram per kilo lichaamsgewicht. Voor beginnende sporters zit de waarde wat lager, ongeveer 0,6 tot 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht. Is het je doel om aan te komen? Check dan onze Spierbouwers bulkshake!

Conclusie

Eiwitshakes hebben zowel zijn voor- als nadelen. Het kan je ondersteunen je doelen te behalen zoals gespierder worden, je spieren te behouden en het kan je helpen bij het afvallen. Toch zijn er wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Je hebt eiwitshakes niet nodig indien je al voldoende eiwitten binnenkrijgt. Daarnaast moet je ook moet je rekening houden met wat voor eiwitten je binnenkrijgt. De meeste eiwitshakes worden van whey gemaakt (bijproduct van kaas uit koemelk), maar er zijn ook plantaardige eiwitshakes te verkrijgen. Ideaal voor veganisten en vegetariërs.

Handige bronnen

Shop

Voor 22:00 uur besteld = morgen in huis!

7
Yes
None
1
1000000
Naam...
/voeding/shakes/eiwitshakes-gezond-of-slecht-voordelen-nadelen/
Thumbnail
Whey Perfection 2270 gram
34,90
Whey Perfection 2270 gram Image

Whey Perfection 2270 gram.

Protein Plus Sports Milk - 50g eiwit!
37,90
Protein Plus Sports Milk - 50g eiwit! Image

Protein Plus Sports Milk 12 stuks – 50 gram eiwit per fles!

Smart Protein Drinks - 6 Stuks
6,25
Smart Protein Drinks - 6 Stuks Image

Smart Protein Drinks – 6 Stuks

Perfection Bars - 12 stuks
14,90
Perfection Bars - 12 stuks Image

Perfection Bars – 12 stuks

Whey Perfection 2270 gram Image
Whey Perfection 2270 gram
Whey Perfection 2270 gram.
34,90
Protein Plus Sports Milk - 50g eiwit! Image
Protein Plus Sports Milk - 50g eiwit!
Protein Plus Sports Milk 12 stuks – 50 gram eiwit per fles!
37,90
Smart Protein Drinks - 6 Stuks Image
Smart Protein Drinks - 6 Stuks
Smart Protein Drinks – 6 Stuks
6,25
Perfection Bars - 12 stuks Image
Perfection Bars - 12 stuks
Perfection Bars – 12 stuks
14,90
Zijn eiwitshakes (proteïne shakes) gezond of slecht? De voor- en nadelen
5 (100%) 4 vote[s]

Dit vind je ook interessant