Hoeveel eiwitshakes per dag? Trap er niet in!

Hoeveel eiwitshakes per dag nodigHoeveel eiwitshakes heb je per dag nodig? Als je de fabrikanten van eiwitpoeders mag geloven heb je meestal 1 tot 3 eiwitshakes per dag nodig. Is dat echt wat je nodig hebt als je spieren wilt opbouwen of wilt afvallen of is het een hele goede marketingtruc? Wat ons betreft het laatste. Hoe meer proteïne shakes jij per dag neemt, hoe sneller je pot met eiwitpoeder op zal raken en  hoe sneller er geld binnenstroomt in het laatje van de fabrikant.


Heb ik eiwitshakes nodig?

Heb ik 1, 2, 3 of misschien wel meer eiwitshakes per dag nodig? Nee. In principe heb je helemaal geen eiwitshakes (proteïne shakes) nodig. Eiwitshakes zijn niets meer dan een supplement die bijna volledig uit eiwitten (proteïne) bestaan. Laten we even de betekenis van het begrip ‘supplement’ erbij pakken: ‘aanvulling, extra portie, aanvullende hoeveelheid, bijvoegsel, aanvulsel’. Dat betekent dus dat je alleen een eiwitsupplement nodig hebt, wanneer je een tekort hebt aan eiwitten. Klinkt logisch, toch?

Banner

Eiwitshake als eiwitvervanger

Helaas zien we vaak dat mensen eiwitshakes gebruiken als eiwitvervanger in plaats van ter aanvulling op hun dagelijkse eiwitinname. Zonde van je geld! Het is altijd beter om je eiwitten uit écht voedsel halen. Je kunt wel eiwitshakes gebruiken als eiwitvervanger, maar als je geen idee hebt hoeveel eiwitten je per dag nodig hebt, dan wordt het ook lastig om je je fitness-doelstellingen te behalen. Het heel trouw volgen van de gebruikersaanwijzing van je eiwitpoeder zorgt er dan ook voor dat je in een oneindige cyclus terecht komt:

  1. Je koopt een eiwitpoeder.
  2. Je eiwitpoeder raakt op.
  3. Je bent nog steeds hartstikke ontevreden over de resultaten en koopt nieuwe eiwitshakes.

Hoeveel eiwitten heb ik per dag nodig?

Om te weten of je eiwitshakes nodig hebt ter aanvulling op je dieet, moet je eerst weten hoeveel eiwitten je per dag nodig hebt voor spierbehoud of spieropbouw. Om je de meeste simpele antwoord te geven op deze vraag: 2 tot 2,5 gram eiwitten X je lichaamsgewicht . Weeg je bijvoorbeeld 75 kg? 75 kg x 2 gram = 150 gram eiwitten per dag. Lees verder om beter te begrijpen waar de 2 – 2,5 gram eiwitten per dag op gebaseerd is. Om te berekenen hoeveel eiwitten je per dag nodig hebt, moet je eerst weten wat je dagelijkse voedingsbehoefte is. Daarvoor kun je bijvoorbeeld gebruik maken van deze calculator.

Een goede vuistregel die je ook kunt gebruiken om je dagelijkse voedingsbehoefte te berekenen is: lichaamsgewicht x 33.

Voordelen eiwitshakes   Mass perfection

> Voorbeeld

Klaas weegt 75 kg en hij wilt zijn dagelijkse voedingsbehoefte berekenen. 75 x 33 = 2475 calorieën. Nu Klaas weet hoeveel calorieën hij per dag nodig heeft (om niet aan te komen en niet af te vallen), wil hij weten hoeveel eiwitten hij dan nodig heeft binnen die 2475 calorieën. Een doorsnee dieet bestaat uit 50-60% koolhydraten, 25-30% eiwitten en 20-25% vet. Om het Klaas makkelijker te maken, hoeven we alleen zijn dagelijkse calorieën in de tool hieronder te gooien (klik op ‘Personalized Macronutrient Calculator‘) om erachter te komen hoeveel gram eiwitten hij per dag nodig heeft. Probeer het zelf uit!

> Let op

We hebben Klaas zijn dagelijkse voedingsbehoefte berekend: 2475 calorieën. Als Klaas wil aankomen in spiermassa, dan moet hij 300-500 calorieën boven zijn voedingsbehoefte eten. Als Klaas wil afvallen, dan moet hij juist 300-500 calorieën onder zijn voedingsbehoefte eten. Vanzelfsprekend verandert zijn dagelijkse eiwitinname dan ook. Bekijk hier onze handleiding om te bulken (aankomen in spiermassa) en bekijk hier onze handleiding om te droogtrainen (spieren behouden, vetpercentage verlagen).

Hoeveel eiwitten krijg ik binnen per dag?

Nu je weet hoeveel eiwitten je per dag nodig hebt, hoef je alleen nog maar te weten hoeveel eiwitten je per dag binnenkrijgt. En hier gaat het vaak fout: calorieën en voedingswaarden bijhouden. Als je niet weet hoeveel calorieën en eiwitten je per dag binnenkrijgt, is het ook nutteloos om een eiwitshake te nemen. Om je dagelijkse calorieën en voedingswaarden (macro’s) bij te houden, kun je 3 dingen doen:

> 1. Houd alles bij wat je hebt gegeten op een dag

Je zult dan de verpakkingen van voedsel goed moeten lezen om te weten hoeveel calorieën én hoeveel koolhydraten/eiwitten/vetten je hebt binnengekregen. In de meeste gevallen is het gebruik maken van een keukenweegschaal onmisbaar.

> 2. Maak gebruik van een app, zoals MyFitnessPal

Dit soort apps hebben een zeer grote database aan voedsel. Alles wat je hebt gegeten scan je in met de app en de app berekent vervolgens alles voor jou. Omdat je vaak niet weet hoeveel gram je precies van iets hebt gegeten, is ook bij deze methode een keukenweegschaal onmisbaar.

> 3. Maak een voedingsschema

Door van te voren een voedingsschema te maken, weet je al precies wat je gaat eten op een dag en dus ook hoeveel calorieën én koolhydraten/eiwitten/vetten je binnenkrijgt. Je hebt van te voren al een plan gemaakt en zolang je hier niet teveel van afwijkt, kan er ook weinig misgaan.

Conclusie: hoeveel eiwitshakes heb ik dus echt nodig?

10 eiwitshakes per dag. Grapje 😉

Nu je weet hoeveel eiwitten je per dag nodig hebt en ook weet hoeveel eiwitten je momenteel per dag binnenkrijgt, kan je zelf berekenen hoeveel eiwitshakes je eventueel nodig hebt ter aanvulling op je dieet. Het kan blijken dat je al meer dan voldoende eiwitten binnenkrijgt, dat maakt een eiwitshake overbodig! Blijkt het dat je juist te weinig eiwitten binnenkrijgt, dan kun je je dieet aanvullen met eiwitshakes.  Lees ook daarvoor goed de verpakking van de eiwitpoeder. Bij meeste eiwitpoeders zijn gemaakt van wei (whey) of caseïne.

> Hoeveel eiwitshakes per dag om af te vallen?

Zoals we eerder in dit artikel hebben besproken, moet je 300-500 calorieën onder je voedingsbehoefte eten om af te vallen. Dit zijn voldoende calorieën om af te vallen en tegelijkertijd spierverlies te voorkomen. Zodra je hebt berekent wat je dagelijkse voedingsbehoefte is, haal je daar 300-500 calorieën vanaf. Dit getal gooi je vervolgens in de tool hierboven en dan weet je precies hoeveel eiwitten (en eventueel eiwitshakes) je per dag nodig hebt.

> Tot slot

Tot slot is het in principe altijd goed om een pot met eiwitpoeder in huis te hebben. Het kan natuurlijk een keer voorkomen dat je je niet goed hebt voorbereid op de dag en minder eiwitten hebt binnengekregen dan gepland. Ook dan is zo’n eiwitshake erg handig om bij de hand te hebben.

Tip: maak je eigen (bulk) proteïne shake of lees hier meer over of eiwitshakes goed of slecht voor je zijn.

Handige bronnen

Shop

Voor 22:00 uur besteld, morgen in huis!

7
Yes
None
1
1000000
Naam...
/voeding/macros/hoeveel-eiwitshakes-per-dag/
Thumbnail
Whey Perfection 2270 gram
34,90
Whey Perfection 2270 gram Image

Whey Perfection 2270 gram.

Smart Protein Drinks - 6 Stuks
6,25
Smart Protein Drinks - 6 Stuks Image

Smart Protein Drinks – 6 Stuks

Perfection Bars - 12 stuks
14,90
Perfection Bars - 12 stuks Image

Perfection Bars – 12 stuks

Milkshake 24 gram eiwit
20,90
Milkshake 24 gram eiwit Image

Milkshake 24 gram eiwit – 8 stuks

Whey Perfection 2270 gram Image
Whey Perfection 2270 gram
Whey Perfection 2270 gram.
34,90
Smart Protein Drinks - 6 Stuks Image
Smart Protein Drinks - 6 Stuks
Smart Protein Drinks – 6 Stuks
6,25
Perfection Bars - 12 stuks Image
Perfection Bars - 12 stuks
Perfection Bars – 12 stuks
14,90
Milkshake 24 gram eiwit Image
Milkshake 24 gram eiwit
Milkshake 24 gram eiwit – 8 stuks
20,90

Dit vind je ook interessant