Thuis trainen vs de sportschool

Thuis trainen of sportschoolTrain je het liefst thuis of ga je liever naar de sportschool? Laten we voorop stellen dat je niet per se naar de sportschool hoeft te gaan om een fit en gezond lichaam te krijgen, maar het vergemakkelijkt het proces wel. Daarentegen heeft thuis trainen ook weer zo zijn voordelen. In dit artikel bespreken we de voor- en nadelen van thuis trainen en trainen in de sportschool en maken we een kostenplaatje om te analyseren welke van de twee goedkoper is.

Thuis trainen

Alhoewel het hebben van geen tijd geen excuus mag vormen, kan thuis trainen soms de ideale uitkomst zijn.

Wat zijn de voordelen van thuis trainen?

1. Tijd besparen.
Het grootste voordeel van thuis trainen is misschien wel dat het je veel tijd kan besparen. Laten we voor het gemak er vanuit gaan dat de gemiddelde persoon er 15 minuten over doet om in de sportschool te geraken. Je totale reistijd is dan 30 minuten. In die 30 minuten zit je thuis waarschijnlijk al halverwege of op driekwart van je training. Ben je thuis klaar met trainen? Dan stap je meteen de douche in, terwijl als je in de sportschool traint eerst daar nog moet douchen of naar huis moet gaan om te douchen.

Geen tijd hebben om naar de sportschool te gaan is natuurlijk het beste excuus ooit, maar als je toch al thuis bent, kun je net zo goed trainen. Trainen wanneer het jou uitkomt, makkelijker kan je het jezelf niet maken.

2. Comfort.
Wanneer je thuis traint, kan je het jezelf zo comfortabel maken als je maar zelf wilt. Wil je bijvoorbeeld trainen zonder shirt? Niemand heeft er last van. Of train je het liefst terwijl je keihard Justin Bieber draait? Geen probleem, het is jouw feestje en niemand heeft last van jou. Houd wel rekening met de buren natuurlijk.

Ben je iemand die veel geluid produceert tijdens de krachttraining? Je hoeft je nu ook geen zorgen meer te maken dat mensen je raar aankijken. Gewoon lekker uitblazen wanneer je kracht zet en even denken dat je Arnold Schwarzenegger bent.

3. Hygiëne.
In iedere sportschool wemelt het van de bacteriën. Iedereen maakt gebruik van dezelfde toestellen en bacteriën worden makkelijk verspreid. Een gemiddelde dumbbell bevat meer bacteriën dan een wc bril. Weet je zeker dat je niet meer direct wilt douchen na je workout in de sportschool? Fitrated.com heeft een onderzoek gepubliceerd over de hygiëne in sportscholen. Wellicht vind je het interessant om daar meer over te lezen.. of niet 😉

Ook al ben je van nature een viespeuk, je homegym kan nooit zo onhygiënisch zijn als een sportschool. Ook als je niet naar de sportschool durft vanwege smetvrees, kan thuis trainen een goede uitkomst bieden.

4. Niet trainen met je ego.
Waar veel mannen last van hebben in de sportschool, is dat ze teveel trainen met hun ego, oftewel een veel zwaarder gewicht tillen dan ze eigenlijk kunnen. Niet kan je hierdoor alleen lelijke blessures oplopen, ook train je hierdoor niet effectief en zal je geen goede progressie boeken. Als je thuis traint, hoef je je voor niemand uit te sloven en kan je je volledig focussen op de techniek van de oefeningen. Je kunt schaamteloos 30 kg benchpressen, zonder je zorgen te hoeven maken of je dan raar wordt aangekeken.

Halterbank kopen

Wat zijn de nadelen thuis van trainen?

Thuis trainen heeft helaas niet alleen maar voordelen. Laten we een aantal nadelen van thuis trainen bespreken.

1. Minder effectief.
Uiteraard kun je het jezelf zo gek mogelijk maken met je homegym, maar de meeste homegyms komen niet verder dan wat dumbbells, barbells, losse gewichten, een optrekstang, een trainingsbank en iets van een haltersteun en/of een squatrek. Dit heeft naast budget ook vaak te maken met de beperkte ruimte. De variatie in je trainingen wordt ook beperkt, waardoor je training gaat vervelen op een gegeven moment.

Natuurlijk kun je thuis ook een geweldig fysiek opbouwen en niet iedereen gaat voor een bodybuilder fysiek, maar trainen in de gym is een stuk effectiever, aangezien je daar alle materiaal tot je beschikking hebt. Hierdoor kan je in een kortere periode meer resultaat behalen.

2. Gemakzucht en motivatie.
Aan het begin ben je erg enthousiast, want je hebt het één en ander aangeschaft en een kamertje omgetoverd tot een homegym. Lekker trainen op je eigen muziek en wanneer jij wilt, totdat gemakzucht en motivatieproblemen opduiken. Thuis is de kans om afgeleid te worden erg groot. Denk aan iemand die aanbelt, een kind waar je voor moet zorgen of je hebt te lang op de bank gezeten en daardoor geen motivatie meer om een work-out te doen.

Je moet jezelf volledig kunnen motiveren om te trainen en als je dat niet kan, dan is thuis trainen geen goede optie voor jou. In de sportschool is iedereen aan het trainen en werkend aan haar of zijn fitness-doelen. Door in een omgeving te zijn waarin iedereen met hetzelfde bezig is als jij, kan je daar beter van gemotiveerd raken en blijven.

3. Geen trainingsmaatje of spotter.
Veel mensen vinden het leuk om te trainen met een trainingsmaatje. Ondanks dat fitness een individuele sport is, kan een trainingsmaatje het trainen een stuk aangenamer te maken. Je kan elkaar continue uitdagen en motiveren. Dit zal een groot gemis zijn in je homegym, zeker als je van jezelf weet dat je niet graag alleen traint. Daarnaast mis je ook een spotter die je kan helpen om jouw veiligheid te bewaken bij het uitvoeren van zware oefeningen. Heel zwaar gaan op bijvoorbeeld de benchpress is dan ook niet erg verstandig.

4. Geen feedback.
Feedback krijgen in de gym zien veel mensen als kritiek, maar het is goed bedoeld. Als jij een dumbbell curl aan het doen bent en daarbij je hele lichaam aan het swingen bent, ben je niet echt effectief bezig met je biceps te trainen. Als je dit thuis doet is het prima en zal niemand er wat van zeggen. Maar als je in de sportschool bent, kan een instructeur of een mede-fitnesser je vertellen hoe het wel moet, zodat je de oefening de volgende keer wél correct uitvoert. Zeker wanneer je wat zwaarder gaat met de gewichten, kan dit ten kosten gaan van de techniek. Een instructeur kan jou perfect vertellen hoe je hier mee moet omgaan, zodat je progressie kunt blijven boeken.

Voor- en nadelen trainen in de sportschool

De voordelen van thuis trainen zijn nadelen van trainen in een sportschool en de nadelen van thuis trainen zijn weer voordelen van trainen in een sportschool. Om de voor- en nadelen tegenover elkaar te zetten, hebben we de volgende tabel gemaakt:

Voordelen Nadelen
Thuis trainen Thuis trainen kan je veel tijd besparen. Door beperkte materialen train je minder effectief.
Maximaal comfort. Het is jouw ‘gym’, dus ook jouw regels. Gemakzucht en motivatieproblemen kunnen makkelijk toeslaan.
Qua hygiëne is een homegym niet te verslaan. Je hebt geen trainingsmaatje en spotter.
Verleiding om te trainen met je ego wordt beperkt. Je kan geen feedback krijgen.
Trainen in sportschool Van alle gemakken en materialen voorzien = sneller resultaat boeken. Neemt meer tijd in beslag.
Kans op afleiding is minder groot. Je hebt je te houden aan de gymregels.
Je kan trainen met een maatje en gebruik maken van een spotter. Niet erg hygiënisch. Het barst van de bacteriën.
Je kan vragen om tips of ongevraagd advies krijgen. Mogelijk trainen met je ego.

Hoe zit het dan met de kosten?

Is een homegym goedkoper dan de sportschool? Laten we voor het gemak er even vanuit gaan dat de gemiddelde sportschool 25, – Euro per maand kost. Op jaarbasis kost een sportschoolabonnement je dan 300,- Euro. Wanneer je thuis traint, moet je zelf zorgen voor het materiaal. Hoeveel kost dat eigenlijk? In dit voorbeeld pakken we de basic materialen erbij om een kosteninschatting te kunnen maken:

Nu we hebben bereken wat een basic homegym kost, kunnen we ook concluderen dat een homegym in het eerste jaar twee keer zo duur is dan de sportschool. Je profiteert dan ook pas op de lange termijn van een homegym. Hoe meer je investeert in je homegym (uitbreiding, reparatie, vervanging), hoe langer het duurt om goedkoper uit te zijn dan de sportschool. Uiteraard kan je dan wel te allen tijde trainen en ben je niet gebonden aan openingstijden.

Conclusie

Thuis trainen of trainen in de sportschool hebben beide zo hun voor- en nadelen. Deze moet je voor je zelf afwegen om te besluiten of je thuis gaat trainen of toch liever in de sportschool. Allebei kan natuurlijk ook, dan heb je het beste van beide werelden in jouw handen. Wat je ook kiest, blijf goed eten, zorg voor voldoende rust en train hard!

Handige bronnen

Physicalculturist.ca
Bodybuilding.com

Shop

Voor 22:00 uur besteld = morgen in huis!

18
Yes
None
1
1000000
Naam...
/fitness/training/thuis-trainen-vs-de-sportschool/
Thumbnail
Marbo Trainingsbank MH-L114
89
Marbo Trainingsbank MH-L114 Image

Marbo Trainingsbank MH-L114

Marbo Haltersteunen MS-S108
109
Marbo Haltersteunen MS-S108 Image

Marbo Haltersteunen MS-S108

Marbo Optrekstang MH-D002
39
Marbo Optrekstang MH-D002 Image

Marbo Optrekstang MH-D002

Halterschijven 30 mm
1,40
Halterschijven 30 mm Image

Halterschijven 30 mm

Dumbellstang schroefdraad 45 cm
11,50
Dumbellstang schroefdraad 45 cm Image

Dumbellstang schroefdraad 45 cm

Standaard halterstang schroefdraad 150 cm
26,90
Standaard halterstang schroefdraad 150 cm Image

Standaard halterstang schroefdraad 150 cm

Marbo Trainingsbank MH-L114 Image
Marbo Trainingsbank MH-L114
Marbo Trainingsbank MH-L114
89
Marbo Haltersteunen MS-S108 Image
Marbo Haltersteunen MS-S108
Marbo Haltersteunen MS-S108
109
Marbo Optrekstang MH-D002 Image
Marbo Optrekstang MH-D002
Marbo Optrekstang MH-D002
39
Halterschijven 30 mm Image
Halterschijven 30 mm
Halterschijven 30 mm
1,40
Dumbellstang schroefdraad 45 cm Image
Dumbellstang schroefdraad 45 cm
Dumbellstang schroefdraad 45 cm
11,50
Standaard halterstang schroefdraad 150 cm Image
Standaard halterstang schroefdraad 150 cm
Standaard halterstang schroefdraad 150 cm
26,90
Thuis trainen vs de sportschool
5 (100%) 5 votes

Dit vind je ook interessant