Spinning: een geweldige manier om calorieën te verbanden en je conditie te verbeteren!

Alles over spinningIn de tijd dat door Corona de sportscholen dicht waren heb je het misschien wel gemist: spinning! Fijne muziek met een stevige beat die uitnodigt om dóór te gaan met fietsen. Ook als je eigenlijk niet meer kunt. Er zijn mensen die zich nu misschien afvragen: wat is spinning? En welke voordelen heeft het om mee te doen met een spinningles? Lees verder en het wordt je haarfijn uitgelegd.


Wat is spinning?

Spinning is een groepsfietsles, waarbij je op muziek verschillende oefeningen doet. Je kunt bijvoorbeeld wisselen in tempo, heel zwaar staand of zittend fietsen of juist heel snel sprinten. Bij spinning maak je gebruik van een spinningfiets. Vaak staat er voor iedereen een spinningbike klaar in je sportschool. Je kunt er ook voor kiezen om er zelf een aan te schaffen voor thuis. Maar dan mis je wel de motivatie van de instructeur en het groepsgevoel dat je helpt om harder te trainen. Een instructeur in de sportschool helpt je in de training, waardoor je traint op conditie en op kracht. Juist de afwisseling tussen het staan en zitten op je spinningfiets maakt een les uitdagend. Het mooie is, dat je zelf kunt kiezen hoe zwaar je je spinningbike zet. Iedereen kan dus meedoen en zelf kiezen hoe pittig je traint.

Banner

Hoe stel ik een spinningbike in?

Wanneer je naar de sportschool gaat, helpt de instructeur je de eerste keer altijd met de instelling. De hoogte van het zadel en van het stuur zijn in te stellen. Als je naast de spinningfiets staat, zet je het zadel net zo hoog als je heup. Je knie blijft ligt gebogen als je een pedaal helemaal omlaag brengt. Het stuur zet je in het begin vaak iets hoger. Als je vaker op een goede spinningbike gefietst hebt, merk je vanzelf wat je een fijne hoogte van het stuur vindt. Ook de afstand tussen het zadel en het stuur zijn in te stellen. Zet je elleboog tegen het zadel en zorg er dan voor dat je je vuist tegen het stuur kunt krijgen. Schuif het zadel meer naar voor of achteren als dat nodig is. Vergeet niet alle knoppen weer goed vast te zetten. Het stuur of zadel kan dan niet gaan wiebelen.

Hoe kan ik instellen hoe zwaar ik fiets?

Op de spinninfiets zit meestal een draaiknop. Naar rechts draaien maakt dat je zwaarder moet trappen. De instructeur geeft dan meestal aan dat je “bergop” fietst of klimt. En zo voelt het ook! Dit is krachttraining voor je benen! Draai je de knop naar links, dan wordt het ineens een stuk lichter. Je kunt dan “bergaf” fietsen of sprinten. Hoe snel kun jij je benen laten gaan? Op snelle muziek kies je vaak voor een lichtere weerstand en draai je de knop op je spinningbike naar links. Bij langzame muziek heb je een zwaardere weerstand. Maar dan lukt het je ook meestal niet om snel te trappen.



Wat zijn de voordelen van spinning?

Een spinningles heeft veel voordelen. Ten eerste wordt je lichaam ondersteund door de pedalen. Bijvoorbeeld bij hardlopen krijgen je knieën veel klappen iedere keer als je op je voeten landt. Je spinningfiets vangt deze klappen op. Je maakt soepele bewegingen met je benen. Daardoor kun je dus veilig werken aan je conditie. Al na een paar lessen zul je merken dat je minder snel buiten adem bent en het beter vol kunt houden. Veel mensen denken dat een spinningles alléén goed voor je conditie is. Maar als je een zware weerstand hebt en dus zogenaamd bergop fietst, is dit krachttraining. De spieren van je benen moeten hard werken om in beweging te blijven. Je wordt er dus ook nog sterker van.

Hoe lang duurt een spinningles?

Een spinningles kan tussen de 30 minuten en twee uur duren. Sommige sportscholen houden een paar keer per jaar ook nog marathons. Dan kun je meerdere uren achter elkaar fietsen. Een les van 30 minuten heeft vaak heel veel snelle wissels in tempo en weerstand. Bij een les van twee uur heb je juist vaak lange stukken van hetzelfde, wat goed is voor je uithoudingsvermogen.

Moet ik speciaal materiaal kopen?

Het antwoord is kort: nee. Om te beginnen is het handig als je kleding hebt die soepel mee beweegt tijdens het fietsen. Schoenen met een niet te zachte zool zijn ook handig. Verder heb je in principe niets nodig. Maar je kúnt wel extra materiaal kopen. Er bestaat een fietsbroekje, met een zachte vulling in het kruis. Dat is fijn als je met een langere spinningles mee doet. Ook bestaan er speciale spinningschoenen. Deze hebben een kliksysteem waarmee je je voeten vastklikt in de pedalen. Daarmee duw je niet alleen de pedalen naar beneden maar kun je ze ook omhoog trekken. Je kunt dan meer kracht uitoefenen tijdens het fietsen. Sommige fietsers gebruiken handschoentjes. Dat kan fijner zijn wanneer je gaat zweten en je handen glad worden op het stuur.

Is het wel iets voor mij?

Spinning is niet moeilijk. Maar als je twijfelt of het echt iets voor jou is, doe dan een proefles! Je hebt in principe geen eigen materiaal nodig, dus een proefles hoeft niks te kosten. En na die proefles kun je altijd nog beslissen of je nóg een keer gaat. Je kunt ook zelf kiezen of je één keer of tien keer per week gaat. Geen verplichtingen dus. Dit is in het kort wat spinning is. Nu heb je er vooral over gelezen, maar het beste is om het gewoon een keer te dóen. Dan pas kom je er echt achter of het iets voor jou is. Stap een keer op die fiets, verbrand die calorieën en voel het branden in je benen. Wie weet ben je na één keer wel al verslaafd aan de muziek en de bewegingen. Misschien vind je het helemaal niks, maar dat lijkt ons onwaarschijnlijk.

Dit was een gastblog van:

Auteur: Casper van Vliet
Website: https://fitvooralles.nl/beste-spinningfiets-thuis/
Info: Fit voor alles is een website over alles omtrent fitnessapparatuur, trainingsmateriaal, afvallen en gezondheid.

Dit vind je ook interessant