Waarom is havermout gezond? De 6 belangrijkste redenen.

Waarom is havermout gezond introHavermout wordt tegenwoordig steeds vaker besproken in de media als een goed alternatief voor brood, omdat het gezonder schijnt te zijn. Als je aan havermout denkt, dan denk je waarschijnlijk aan ontbijtvoeding. Echter kun je havermout met een gerust hart ook op andere momenten van de dag innemen. Havermout bestaat namelijk uit complexe koolhydraten en beschikt over een betere voedingswaarde dan bijvoorbeeld brood of pasta. 

Maar waarom is havermout zo gezond eigenlijk? Dat is de vraag die we in dit artikel gaan bespreken. We kijken naar de gezonde voordelen met behulp van de aanwezige voedingswaarde, bespreken de 6 belangrijkste voordelen van havermout en beantwoorden de vraag of je kunt afvallen met havermout. 

Voedingswaarde van havermout

Om te bepalen of en waarom havermout gezond is, moeten we allereerst kijken naar de voedingswaarde. In het volgende overzicht hebben we de voorkomende essentiële voedingsstoffen op een rijtje gezet. We richten ons hier alleen op de belangrijkste voedingswaarde. Voor de volledige voedingswaarde ga je hierheen.

Havermout, onbewerkt, droog (40 gram) Calorieën (kcal): 152
Voedingsstoffen Gram / microgram ADH
Mangaan 1.92 mg 96%
Molybdenum  28 mcg 64.1%
Fosfor  203 mg 29.1%
Koper  0.24 mg 26.6%
Biotine  7.8 mcg 26%
Vitamine B1  0.30 mg 25%
Magnesium 69.03 mg 17.2%
Vezels  4.13 g 16.5%
Chromium  5.38 mcg 15.3%
Zink  1.55 mg 14%
Eiwitten  6.59 g 13.1%

De 6 belangrijkste gezonde voordelen van havermout

Om in kaart te brengen waarom je havermout kunt eten als ontbijt, lunch of tussendoor, hebben we de 6 belangrijkste redenen gezocht die goed toelichten waarom havermout gezond voor je is. 

1. Havermout helpt bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel

Zoals we net hebben kunnen zien is havermout rijk aan allerlei voedingsstoffen, waaronder vezels. Deze tanige koolhydraten zorgen ervoor dat voedsel gereguleerder vanuit de maag wordt opgenomen. Dit voorkomt de plotselinge pieken in de bloedsuikerspiegel.

Dit is belangrijk, aangezien deze pieken ervoor zorgen dat je in een energie-achtbaan terecht kunt komen, wat vaak gepaard kan gaan met bijvoorbeeld trillen en moeheid. Daarnaast wordt er ook teveel insuline aangemaakt, wat op lange termijn kan zorgen voor een insuline-resistentie van de cellen. Hierdoor kan de opname  van voedsel niet goed meer worden verwerkt.

2. Havermout bevat relatief veel eiwitten

Havermout is relatief ook gezonder wat betreft de consumptie van eiwitten ten opzichte van diverse andere ontbijtgranen. Havermout bevat namelijk:

  • 59% meer eiwitten dan volkoren bruin brood
  • 41% meer eiwitten dan meergranen brood
  • 116% meer eiwitten dan roggebrood

Eiwitten zijn belangrijk voor o.a. celreparatie en de ontwikkeling van spieren. Je dagelijkse eiwitbehoefte kun je (indien nodig) aanvullen met eiwitshakes.

3. Havermout is makkelijk te combineren met andere gezonde producten

Een interessant gezond voordeel van havermout is de eenvoud waarmee het met andere gezonde soortgenoten gecombineerd kan worden. Er zijn heerlijke recepten te bedenken waarin je havermout eet met bijvoorbeeld banaan, cranberries en lijnzaad.

Dit is van groot belang, aangezien een gezonde maaltijd natuurlijk niet alleen bepaald kan worden door havermout. De gezonde combinaties met havermout zijn eindeloos en ook toereikender dan bijvoorbeeld brood. De totale voedingswaarde is hierdoor vaak een stuk beter en vermijd eerder onnodige E-nummers en geraffineerde suikers in beleg.

4. Havermout is een zeer goede bron van mangaan

Nu denk je waarschijnlijk, wat is mangaan? Kort gezegd is mangaan betrokken bij de ontwikkeling van botweefsel, waardoor je botten gezond kunnen blijven. Daarnaast is het een antioxidant die je cellen beschermt wanneer er vrije radicalen vrij komen. Verder draagt mangaan bij door enzymen te activeren die belangrijk zijn voor een goede stofwisseling.

5. Havermout helpt bij het verlagen van slechte cholesterol

Een leuk onderdeel voor een goed begin van de dag is natuurlijk het verlagen van al dat slechte cholesterol (LDL) in je lichaam. Maar hoe doe je dit? Havermout helpt je hierbij, aangezien het een eenvoudige bron is van vezels, en dan met name oplosbare vezels.

Wanneer deze vezels in de darmen terecht komen zijn ze redelijk ‘slijmerig’ geworden en plakken ze zich vast aan de daar aanwezige slechte cholesterol. Hierdoor kan de cholesterol niet meer worden opgenomen in je systeem en wordt het simpelweg weer gedumpt via de traditionele uitweg.

6. Havermout is goedkoop

Last but no least, havermout is goedkoop. Heel erg goedkoop zelfs. De prijs van naturel havermout varieert ongeveer tussen de € 0,45 Euro en € 1,59 Euro per 500 gram. De bekendste havermout-merk die je kent is waarschijnlijk Quaker. Havermout van Quaker is echter wel relatief duur en is qua prijs vergelijkbaar met biologische havermout.

Laat je vooral niet misleiden door mooie verpakkingen, maar vergelijk de voedingswaarde van de verschillende havermout-merken. Vaak zul je zien dat de goedkoopste havermout, bijvoorbeeld het huismerk, een even goede of zelfs betere voedingswaarde heeft dan de duurdere merken. Hoe dan ook is havermout erg goedkoop, dus voor de prijs hoef je het niet te laten liggen.

Afvallen met havermout

Op een gezonde manier afvallen met havermout, wie wil dat niet? Is havermout een wondermiddel wat de kilo’s er magisch af zal laten vliegen? Nee. Je zult misschien vanuit andere websites hebben gelezen dat je eenvoudig afvalt zolang je maar met havermout ontbijt, maar zo simpel ligt het helaas niet.

Havermout heeft, zoals hierboven te lezen is, een goede allround voedingswaarde met belangrijke ingrediënten die je bloedsuikerspiegel controleren en calorie-inname reguleren. Dit zijn goede elementen voor iemand die graag wil afvallen, maar uiteindelijk is dat natuurlijk een totaalproces en dus niet alleen toe te schrijven aan havermout. Afvallen kan alleen gebeuren vanuit een gezond voedingspatroon en we hopen dan ook dat de informatie die we je binnen Spierbouwers.nl bieden je hierbij kan helpen.

Tot slot spreken we niet graag over afvallen, maar over ‘droogtrainen’. Dit houdt in dat je dieet zo is ingericht om zoveel mogelijk vet kwijt te raken en zoveel mogelijk spiermassa te behouden tijdens het afvallen. Lees hier alles over droogtrainen.

Shop

Havermout kopen? Voor 22:00 uur besteld, morgen in huis!

10
Yes
None
1
1000000
Naam...
/voeding/voedingswaren/waarom-is-havermout-gezond/
Thumbnail
Havermout 2 kg
5,90
Havermout 2 kg Image

Pure Oats 100% Natural 2.0 kg. Voor 22:00 uur besteld, morgen in huis.

Havermout en eiwit
29,90
Havermout en eiwit Image

Oats & Whey 1.36 kg. Voor 22:00 uur besteld, morgen in huis.

Pure havermout 1 kg
1,99
Pure havermout 1 kg Image

Pure Havermout 1 kg. Voor 22:00 uur besteld, morgen in huis.

Biologische havermout 500 g
1,95
Biologische havermout 500 g Image

Biologische havermout 500 g. Voor 22:00 uur besteld, morgen in huis.

Havermout 2 kg Image
Havermout 2 kg
Pure Oats 100% Natural 2.0 kg. Voor 22:00 uur besteld, morgen in huis.
5,90
Havermout en eiwit Image
Havermout en eiwit
Oats & Whey 1.36 kg. Voor 22:00 uur besteld, morgen in huis.
29,90
Pure havermout 1 kg Image
Pure havermout 1 kg
Pure Havermout 1 kg. Voor 22:00 uur besteld, morgen in huis.
1,99
Biologische havermout 500 g Image
Biologische havermout 500 g
Biologische havermout 500 g. Voor 22:00 uur besteld, morgen in huis.
1,95

Handige bronnen

  1. Wat is mangaan
  2. Whfoods.com
  3. Wat zijn vezels
  4. Webmd.com
Waarom is havermout gezond? De 6 belangrijkste redenen.
5 (100%) 4 votes

Dit vind je ook interessant