Vet omzetten in spieren: fitnessmythe ontmanteld

Vet omzetten in spierenVandaag gaan we één van de grootste fitnessmythes behandelen: kun je vet omzetten in spieren? Als we de doorsnee fitnessmagazines en advertenties moeten geloven, is het mogelijk om vet om te zetten in spieren en kun je binnen no-time een geweldig fysiek opbouwen. Als dit waar was geweest, dan liepen we er allemaal bij als fitness modellen en hoefden we niet meer te letten op ons dieet.

Helaas moeten we je teleurstellen, want vet omzetten in spieren is namelijk onmogelijk. Dat komt omdat vet en spieren twee compleet verschillende weefsels zijn, die geen correlatie hebben met elkaar en beide andere functies hebben. Appels kun je toch ook niet omzetten in peren? Of zijn we nu appels met peren aan het vergelijken? 😉 In dit artikel bespreken we de verschillende functies van vet en spieren, hoe je vet kunt verliezen en hoe je spieren kunt opbouwen, waarom je vet niet in spieren kunt omzetten en hoe het mogelijk is dat beginners vet kunnen verliezen en tegelijkertijd spieren kunnen opbouwen.

De functies van vet en spieren

Vet: de belangrijkste functie van vet is het opslaan van energie als reservebron.

Andere belangrijke functies van vet:

  • Vet beschermt de organen tegen schokbelasting.
  • Vet speelt een belangrijke rol bij de hormoonhuishouding.
  • Vet levert belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamine A, D, E en K.

Spieren: de meest bekende functie van spieren is dat we kunnen bewegen. Er zijn drie verschillende soorten spieren:

  • Skeletspieren (dwarsgestreepte spieren): zorgt ervoor dat je kunt bewegen.
  • Gladde spieren: zorgt ervoor dat bloed, lucht en voedsel in het lichaam wordt verplaatst.
  • Hartspieren: zorgt ervoor dat het hart pompt.

Zoals je misschien al kunt vermoeden zijn de skeletspieren, ook wel dwarsgestreepte spieren genoemd, de enige spiersoort die je bewust kunt bewegen en waar je controle over hebt.

Vet omzetten in spieren = onmogelijk

We zijn na het bovenstaande met elkaar eens dat vet en spieren twee compleet andere type weefsels zijn. Laten we het nu hebben over hoe je vet verliest, spieren opbouwt en waarom het onmogelijk is om dit proces gezamenlijk te laten verlopen.

Om vet te verliezen en zoveel mogelijk spiermassa te behouden moet je het volgende doen:

  • Onder je voedingsbehoefte eten.
  • Hoog eiwitinname hanteren.
  • Krachttraining.

Lees hier alles over droogtrainen.

Om spieren op te bouwen en vettoename te minimaliseren moet je het volgende doen:

  • Boven je voedingsbehoefte eten.
  • Hoog eiwitinname hanteren.
  • Krachttraining.

Lees hier alles over bulken.

Zoals je kunt lezen, ontstaat er nu een probleem. Moet je nu minder eten dan je nodig hebt om vet te verliezen of moet je meer eten dan je nodig hebt om in staat te zijn om spieren op te bouwen? Je begrijpt nu vast dat je een keuze moet maken tussen droogtrainen en bulken.

  • Wanneer droogtrainen: zit je vetpercentage boven de 15%? Dan doe je er goed aan om eerst overtollig vet kwijt te raken, totdat je rond de 10% zit. Hierna ga je beginnen aan een lean bulk.
  • Wanneer bulken: zit je rond de 10% lichaamsvet? Dan kun je gaan bulken en spieren opbouwen. Zodra je rond de 15% zit, ga je weer droogtrainen.

De cyclus van bulken en cutten blijf je herhalen, totdat je tevreden bent over je spiermassa ten opzichte van je vetpercentage. Het doel is om er met een laag vetpercentage niet dun, maar gespierd uit te zien.

Vet omzetten in spieren onmogelijk

 

Vet vs spieren

Naast het feit dat je zult moeten kiezen tussen droogtrainen en bulken, is het lichaam biologisch ook niet in staat om vetweefsel om te zetten in spieren (appels met peren vergelijken).  Spieren zijn opgebouwd uit aminozuren en fungeren als de bouwstenen van het lichaam. Vet daarentegen bevatten geen aminozuren, waardoor we kunnen concluderen dat het opbouwen van spieren en het verliezen van vet geen correlatie hebben met elkaar: het zijn twee verschillende processen.

Te veel aminozuren als resultaat van het bulken en het eten van te veel eiwitten, kan echter wel leiden tot het opslaan van extra vetreserves. Daarom moet je tijdens de bulk ook niet meer dan 500 kcal boven je voedingsbehoefte eten. Vet daarentegen blijft vet kan nooit worden omgezet in aminozuren.

Vet verliezen en tegelijkertijd spieren opbouwen?

Hoe is het dan mogelijk dan sommige mensen spieren opbouwen en tegelijkertijd vet verliezen? Dit is mogelijk wanneer je nieuw bent met fitness en nog zogenaamde ‘newbie gains’ maakt. Als je tijdens deze fase onder je voedingsbehoefte eet (vaak onbewust), maar wel aan krachttraining doet, is het mogelijk dat je tegelijkertijd spieren opbouwt en vet verliest. Dit kan weleens verward worden met ‘vet in spieren omzetten’. Overigens betekent het niet dat dit de optimale manier is om spieren op te bouwen of om vet te verliezen, ook al ben je een beginner.

Hoeveel spiermassa aankomen bulken

Heb je meer dan 1/2 jaar fitnesservaring? Dan valt deze strategie te verwaarlozen. Wanneer je meer dan 1/2 jaar fitnesservaring hebt is het al moeilijk genoeg om meer spiermassa op te bouwen, omdat dichterbij je natuurlijke potentie zit. Daarom zal je ook niet of nauwelijks spieren opbouwen wanneer je onder je voedingsbehoefte eet. Je zult dus wel moeten bulken om meer spieren te kweken.

Het mooie van wanneer je minder dan een jaar fitnesservaring hebt, is dat je zonder strikt hoeft te letten op wat je doet, toch mooie resultaten behaalt. Je spieren zijn nog zo ongetraind, dat ze bij een minimale stimulatie al groeien. Dat betekent wanneer je een paar keer per week naar de sportschool gaat zonder een trainings- en voedingsschema, je alsnog snel zichtbare resultaten zult boeken. Ben je een beginner? Maak dan vooral gebruik van deze ‘newbie gains’, je krijgt ze tenslotte maar één keer!

Conclusie

Vet kan niet worden omgezet in spieren. Om spieren op te bouwen zul je moeten bulken en om vet te verliezen moet je droogtrainen. Bij beginners is het echter mogelijk dat zij vet verliezen en tegelijkertijd spieren opbouwen. Dit betekent echter niet dat zij vet in spieren omzetten.

Handige bronnen

Shop

Voor 22:00 uur besteld = morgen in huis!

15
Yes
None
1
1000000
Naam...
/fitness/lichaamsvet/vet-omzetten-in-spieren/
Thumbnail
Vetpercentage meter
36,90
Vetpercentage meter Image

FatTrack Fitness TK digital-body-fat-caliper.

Spierenplan Droogtrainen pakket
59,90
Spierenplan Droogtrainen pakket Image

Spierenplan Droogtrainen pakket.

Sports Multivitamine- 30 caps
4,90
Sports Multivitamine- 30 caps Image

Sports Multi – 30 caps

Whey Perfection 2270 gram
34,90
Whey Perfection 2270 gram Image

Whey Perfection 2270 gram.

Vetpercentage meter Image
Vetpercentage meter
FatTrack Fitness TK digital-body-fat-caliper.
36,90
Spierenplan Droogtrainen pakket Image
Spierenplan Droogtrainen pakket
Spierenplan Droogtrainen pakket.
59,90
Sports Multivitamine- 30 caps Image
Sports Multivitamine- 30 caps
Sports Multi – 30 caps
4,90
Whey Perfection 2270 gram Image
Whey Perfection 2270 gram
Whey Perfection 2270 gram.
34,90
Vet omzetten in spieren: fitnessmythe ontmanteld
5 (100%) 3 votes

Dit vind je ook interessant