Wat is droogtrainen/cutten?

droogtrainen cuttenWat is droogtrainen/cutten? De Nederlandse term ‘droogtrainen’ vinden veel mensen verwarrend, omdat ze dan denken dat je 24/7 in de gym aan het trainen bent om ‘droog’ te worden. De term droogtrainen is zo verwarrend omdat je niet droogtraint met fintessactiviteiten, maar door middel van een speciaal daarop afgestemd dieet.

Wat is droogtrainen dan precies? Tijdens het droogtrainen eet je voor een langere periode onder je caloriebehoefte (calorie deficit) met als doel om vet kwijt te raken (droger worden). Er is een groot verschil tussen afvallen en droogtrainen. Bij afvallen is het enige doel om kilo’s kwijt te raken, wat op zich niet zo heel moeilijk is. Bij het droogtrainen ben je ook aan het afvallen, maar je dieet is zo ingericht dat de kilo’s die je kwijtraakt zoveel mogelijk uit vet bestaat. Je wilt namelijk geen spiermassa verliezen. Wanneer je enige doel alleen afvallen is, raak je naast vet ook spiermassa kwijt. En dat willen we voorkomen!

Hoe moet je droogtrainen?

We gaan het niet moeilijker maken dan het is. Door de volgende stappen te volgen kun je zo droog worden als je wilt.

  1. Eet onder je voedingsbehoefte (calorie deficit). Onder je voedingsbehoefte eten resulteert ALTIJD in gewichtsverlies, ongeacht wat je eet. Om af te vallen waarbij de invloed op je spiermassa, testosteron of prestaties in de sportschool minimaal is, moet je niet meer dan 20% onder je voedingsbehoefte eten.
  2. Hoeveel calorieën moet ik dan eten? Om dat te berekenen moet je eerst weten wat je dagelijkse voedingsbehoefte is (maintenance). Op het internet zijn er verschillende tools te vinden om je voedingsbehoefte te berekenen, maar een goede vuistegel om je maintenance te berekenen is: lichaamsgewicht x 33.

    Voorbeeld: ‘Piet’ weegt 80 kg. Laten we zijn maintenance berekeken: lichaamsgewicht (80) x 33 = 2640 calorieën. Als Piet 2640 calorieën eet, valt hij niet af en komt hij niet aan. Piet wil droogtrainen, dus moet hij 10-20% onder zijn voedingsbehoefte eten. 20% van 2640 = 528 calorieën. 2640 – 528 = 2112 calorieën.

  3. Hoelang moet ik dan droogtrainen/cutten? We adviseren om door te gaan met het droogtrainen totdat je op 10% lichaamsvet zit, lager is echt niet nodig. Zeker niet als je doel is om spiermassa op te bouwen. Dan kun je het beste stoppen bij de 10% en vervolgens beginnen met een lean bulk totdat je weer op 15% lichaamsvet zit. Herhaal dit proces totdat je je bij een vetpercentage van 10% niet dun bent en gedefinieerde spieren hebt ontwikkeld. Om er voor te zorgen dat Piet daadwerkelijk alleen vet kwijtraakt en zoveel mogelijk spiermassa behoudt, is het heel belangrijk om zijn eiwitinname hoog te houden. Eiwitten zorgen namelijk voor spierbehoud en herstel.
  4. Hoeveel eiwitten heb ik dan nodig? Voor de gemiddelde fitnesser is 2 tot 2,5 gram eiwit per kg lichaamsgewicht meer dan voldoende om je spiermassa te behouden. Met 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht en een calorie deficit van 10-20% kun je gemakkelijk een vetpercentage van 10% bereiken.  Onze fictieve persoon ‘ Piet’ weegt 80 kg. 80 x 2 = 160 gram eiwitten per dag. Eiwitshakes kunnen je daar goed bij helpen.
  5. Hoe zit het dan met koolhydraten en vetten? Koolhydraten en vetten krijgen vaak een slechte naam, maar koolhydraten en vetten heb je net zo hard nodig. Vetten zijn erg belangrijk voor een goede hormonale balans. Als je je vet inname heel erg verlaagt heeft dat voor mannen consequenties op het volgende: testosteron,  sexdrive en het behouden van een erectie.

    Koolhydraten zijn ook belangrijk bij de testosteron productie, maar de voornaamste rol van koolhydraten is het leveren van energie. En dat ga je heel hard nodig hebben in de sportschool. Om je kracht te behouden tijdens de droogtrainfase, wil je je koolhydraten zo hoog mogelijk houden.

  6. Hoe ziet Piet’s eetschema er dan uit? Een goed gebalanceerd dieet bestaat uit 50% koolhydraten, 30% eiwitten en 20% vetten. Deze verhoudingen hoef je natuurlijk niet zo exact aan te houden, maar probeer niet teveel af te wijken van de volgende percentages: Koolhydraten: 50-60%, eiwitten 25-30% en vetten 20-25%. Koolhydraten, eiwitten en vetten noemen we ook wel macronutriënten.

    Piet’s eetschema ziet er dan als volgt uit tijdens het droogtrainen:

    Droogtrainen Piet

  7. Tip: Bereken het zelf!

    Handige bronnen

    1. Onder je voedingsbehoefte eten resulteert altijd in vetverlies
    2. Onderzoek naar hoeveelheid eiwit

    Shop

    Hulp nodig bij het droogtrainen? Voor 22:00 uur besteld, morgen in huis!

    7
    Yes
    None
    1
    1000000
    Naam...
    /fitness/bulken-cutten/wat-is-droogtrainen-cutten/
    Thumbnail
    Whey Perfection 2270 gram
    34,90
    Whey Perfection 2270 gram Image

    Whey Perfection 2270 gram.

    Whey Delicious 1000 gram
    22,95
    Whey Delicious 1000 gram Image

    Whey Delicious 1000 gram.

    Delicious protein bar
    1,49
    Delicious protein bar Image

    Delicious protein bar.

    Protein Plus Sports Milk 12 stuks
    37,90
    Protein Plus Sports Milk 12 stuks Image

    Protein Plus Sports Milk – 50 gram eiwit per fles!

    Whey Protein 2.0 kg Bodylab24
    29,90
    Whey Protein 2.0 kg Bodylab24 Image

    Whey Protein 2.0 kg Bodylab24.

    Protein Bar 12 stuks
    16,90
    Protein Bar 12 stuks Image

    Protein Bar 12 x 65 gram.

    Whey Perfection 2270 gram Image
    Whey Perfection 2270 gram
    Whey Perfection 2270 gram.
    34,90
    Whey Delicious 1000 gram Image
    Whey Delicious 1000 gram
    Whey Delicious 1000 gram.
    22,95
    Delicious protein bar Image
    Delicious protein bar
    Delicious protein bar.
    1,49
    Protein Plus Sports Milk 12 stuks Image
    Protein Plus Sports Milk 12 stuks
    Protein Plus Sports Milk – 50 gram eiwit per fles!
    37,90
    Whey Protein 2.0 kg Bodylab24 Image
    Whey Protein 2.0 kg Bodylab24
    Whey Protein 2.0 kg Bodylab24.
    29,90
    Protein Bar 12 stuks Image
    Protein Bar 12 stuks
    Protein Bar 12 x 65 gram.
    16,90

    Wat is droogtrainen/cutten?
    5 (100%) 5 votes

    Dit vind je ook interessant